بیماری های ارتوپدی و مفاصل

درمان کمر درد

 

کمردرد

 

هر کسی ممکن است در طول زندگی خود با کمر درد مواجه شود، که این نوع از درد بسیار شایع می باشد و گاهی بسیار مزمن می شود و زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می دهد و شخص را دچار مشکل می کند به همین علت ممکن است درمان های مختلفی با توجه به نوع مشکل از سوی پزشک به بیمار پیشنهاد شود.

اکثر مشکلات کمر درد نیازی به جراحی ندارند و با انجام درمان های اولیه برطرف می شوند و در درصد بسیار کمی از آن ها ممکن است لازم شود بیمار به تجویز پزشک جراحی را انجام دهد.

پارگی دیسک:

 

مواردی مانند پارگی های دیسک در صورتی که در اندام هایی مانند دست و پا باعث ضعف شود و یا مشکلات پیش رونده ای را ایجاد کند و باعث زمین گیر شدن بیمار شود و یا مشکلاتی مانند بی اختیاری ادرار و یا بی اختیاری مدفوع و مواردی از این قبیل را ایجاد کند بیمار مجبور می شود در این موارد درد های بسیار شدیدی که پیش رونده هستند و جز جراحی پاسخی برای این موارد وجود ندارد را تحمل کند و ناچار به انجام جراحی شود.

درمان های اولیه:

 

1.معمولا راهی که متخصصین با توجه به نوع کمردرد در پیش می گیرند در قدم اول دارو درمانی و اصلاح شیوه ی زندگی و شغلی فرد می باشد، باید راهی در پیش گرفت تا فشار طولانی که به واسطه شرایط روزمره زندگی بر روی ستون فقرات بیمار وارد می شود کاهش پیدا کند و بیمار آسیب و فشار کمتری را متحمل شود.

2.در قدم دوم ورزش هایی توصیه می شود که به عنوان محافظ ستون فقرات عمل می کنند از جمله ورزش هایی که عضلات شکم و کمر را تقویت می کنند. همچنین انجام انواع فیزیوتراپی هایی که با توجه به مشکل بیمار تجویز می شوند و به بهبود درد کمر کمک می کنند.

 

کمردرد

درمان مداخله ای:

 

در برخی موارد علی رقم اینکه بیمار دارو مصرف میکند، شیوه زندگی خود را عوض میکند، ورزش های کمر را انجام میدهد، اما از درمان های اولیه نتیجه مطلوبی نمیگیرد. حتی گاهی ممکن است انجام فیزیوتراپی باعث تشدید این مشکل شود.

بیمارانی که با مشکل درد کمر به پزشک متخصص مراجعه می کنند در هر صورت چه درد آن ها شدید باشد چه خفیف با انجام معاینات ام آر ای بررسی می شوند. برخی از این درد ها قابل تحمل هستند و بیمار را زمین گیر نمی کنند و ویژگی هایی که به انجام عمل جراحی ختم می شوند را ندارند و از درمان های محافظ کارانه اولیه هم نتیجه مطلوب را نمی گیرند، در این صورت می توان درمان های دیگری را برای بیمار در نظر گرفت که به آن درمان های مداخله ای گفته می شود که مجموعه ای از درمان هایی است که از طریق انواعی از تزریق ها و روش هایی از قبیل استفاده از امواج لیزرها می توان در جهت حل مشکل بیمار برای درمان اقدام کرد اما استفاده از این روش ها بستگی به شرایط و نوع درد بیمار دارد و پزشک مربوطه با توجه به تجربه و مشکل بیمار یک روش را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار می دهد که اگر به درستی انتخاب شود، روش های موثری می باشند.

انواع درمان مداخله ای:

 

1.تزریق داخل دیسک

2.تزریق داخل فضای اپیدورال

3.تزریق داخل مفصل ستون فقرات

4.استفاده از لیزر های خاص در داخل دیسک و انواع بلاگ های عصبی

5.استفاده از دستگاه RF برای سوزاندن داخل عصب های خاص که باعث ایجاد درد شدید شده است

جهت انجام مشاوره و ثبت نوبت از دکتر حسین ارجمند می توانید از طریق لینک زیر اقدام فرمائید:

نوبت دهی و اطلاعات مطب دکتر حسین ارجمند

دکتر حسین ارجمند

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و فلوشیپ درد درمان دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی زانو، ساییدگی شانه، درد های مفصلی، مشکلات عضلانی و اسکلتی، دردهای مزمن، تنگی نخاع و سردرد در مطب فیزیوتراپی، بلاکهای عصبی زیر گاید سونوگرافی، انواع تزریقهای مفصلی و غیر مفصلی، نوار عصب و عضله، درمانهای مداخله ای درد و ستون فقرات انجام می شود. همکاری با کلینیک درد توانا، بیمارستان شهید دوران، بیمارستان ام ار ای و مرکز رادیولوژی فراپرتو دانش اموخته پزشکی عمومی از دانشگاه شیراز سال 1385 دانش اموخته تخصص طب فیزیکی و توانبخشی سال 1390 گذراندن دوره فلوشیپ درد در اکادمی آسکولپ سال1393 مدیر درمانگاه درد چند تخصصی توانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا