مغز و اعصاب نورولوژی

پارکینسون

علامت برجسته بیماری پارکینسون یا رعشه چیست؟

علامت برجسته این بیماری لرزش است که این لرزش در حالت استراحت، بیشتر و بهتر خودش را نشان می دهد.

از دیگر نشانه های بیماری پارکینسون کندی حرکات است که با پیشرفت بیماری شدید تر می شود.
از دیگر نشانه ها چهره ماسکه یا چهره بی روح است.

وقتی که به چهره فرد پارکینسونی نگاه می کنیم مثل این است که روحی در آن وجود ندارد.، البته این حالت در موارد پیشرفته تر به وجود می آید.

در موارد پیشرفته تر اختلال راه رفتن هم ایجاد می شود که به تدریج بدتر می شود و فرد پارکینسونی کم کم قامت خمیده پیدا می کند و در راه رفتن پای خود را روی زمین می کشد.

شروع حرکت و قدم های اول سخت تر هستند در حالیکه قدم های بعدی مثل حالت نیمه دویدن پیش می آید. در مراحل پیشرفته تر ممکن است اختلالات هوشیاری و حافظه نیز به سایر علایم بیمار پارکینسونی اضافه شود.

بیماری پارکینسون، شبیه سایر بیماری ها دارای یک طیف است. در بعضی از بیماران کندی حرکات و در برخی لرزش غالب است. در بیماران ممکن است همه یا بعضی از اجزای بیماری وجود داشته باشد. در گذر زمان بیماری علائم دیگری هم به بیمار اضافه می شود که ممکن است جز بیماری، یا از عوارض داروهای تجویزی برای درمان پارکینسون باشد مثل توهم ،حالت های عصبی ، پوسته پوسته شدن پوست ، خشکی دهان، علایم ادراری و…

در بیماری پارکینسون، سلول های هسته های قاعده ای مغز دچار تخریب تدیجی می شوند.

به واسطه تخریب سلول ها علائم بیمار ظاهر می شود و متاسفانه این بیماری به واسطه تخریب بیشتر سلول ها در گذر زمان، پیشرونده است و به مرور زمان نیاز به افزایش دوز دارو های درمان پارکینسون می باشد.

دربرخورد با بیمار پارکینسونی پزشکان معمولا شرح حال گرفته و معاینه فیزیکی انجام می دهند و برای رد علل دیگر آزمایشات مربوطه و ام آر آی مغز را انجام می دهند.

پارکینسون

درمان

سنگ بنای درمان بیماری پارکینسون ترکیبات لوودوپا است که به اسم های مختلف در بازار وجود دارد و برای بیمار تجویز می شود.
در کنار درمان دارویی ورزش و پیاده روی در کاهش علائم بسیار موثر است.

در مواردی که عوارض دارویی غیر قابل کنترل ایجاد می شود، یا اینکه بیمار به دارو پاسخ نمی دهد، از عمل جراحی استفاده می شود.

جراحی شایع برای پارکینسون عمل جراحی DBS می باشد که در آن الکترود هایی را وارد هسته های قاعده ای مغز می کنند و سپس دستگاه را تنظیم می کنند تا علائم بیماری که لرزش و کندی حرکت است به کمترین میزان خود برسد.

جهت دریافت نوبت از دکتر سید محمدعلی رضوی زادگان جهرمی کلیک کنید.

دکتر سید محمدعلی رضوی زادگان جهرمی

دکتر سید محمدعلی رضوی زادگان جهرمی تخصص:بیماری‌های مغز و اعصاب (نورولوژی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا