دیابت

پیشگیری از ابتلا به دیابت

بیماری دیابت و پر فشاری خون برای افراد 18 سال به بالا

با توجه به شیوع این بیماری ها در تمام جهان به صورت گسترده و بیماری های قلبی و اتوایمیون که در اصل تمام این موارد به یک رشته برمیگردد.

در چند سال اخیر ثابت شده است که این بیماری ها التهابی هستند و با وجود پیشرفت های علمی گسترده و کشف و اختراع های داروهای جدید، همچنان میبینیم که این بیماری ها در حال گسترش و افزایش هستند.

ما باید علت های اصلی را در نظر بگیریم و حل کنیم، که بیشتر مربوط به تغذیه و کم فعالیتی بدن می باشند.

دیابت

تغذیه

روغن هایی که استفاده می شود، چربی هایی است که بر خلاف تبلیغات چندین ساله کمپانی های تولید کننده روغن های گیاهی، حاوی امگا 6 فراوان هستند و زیاد بودن امگا 6 در بدن باعث التهاب می شود. و این التهاب ها در دراز مدت باعث ایجاد بیماری های گوناگون از جمله دیابت و فشارخون و بیماری های التهابی می شود.

عامل دوم مصرف بالای کربوهیدرات های ساده شامل: انواع شیرینی ها  و هر چیزی که دارای قند باشد می شود، هر مواد غذایی که دارای شکر، گلوکز یا فروکتوز باشد شکل های مختلف شیرینی هستند که قندخون رو بالا می برند.

قندخون در واقع گلوکز است اما هر نوع شیرینی که استفاده می کنیم، حتی قند میوه که فرکتوز نام دارد در بدن قندخون را بالا می برد. حتی ثابت شده است که قند میوه در بدن ذخیره می شود و التهاب ایجاد می کند و تبدیل به فاکتور هایی می شود که التهابی هستند و مشکلات خاص خودش را ایجاد می کند.

از جمله: دیابت، نقرس و در نهایت التهاباتی که در رگ ها و سلول های بدن و رگ های قلب باعث آترواسکلروزیس می شود که مشکلات قلبی، گرفتگی رگ های قلب، سکته های قلبی و مغزی، آلزایمر و بیماری های اتوایمیون ایجاد می کند و تمام این مشکلات در اصل مربوط به ایجاد التهاب در بدن است و ما با مصرف کمتر کربوهیدرات های ساده، علاوه بر شیرینی جات، نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی با توجه به نوع و مقدار کربوهیدرات می توانیم آن را کنترل کنیم البته این به معنی حذف کامل این مواد از برنامه غذایی نیست. بلکه به اندازه سوخت و ساز باید مصرف شود. چرا که کروبوهیدرات ها در واقع سوخت مصرفی سلول های بدن هستند. چربی و کربوهیدرات و پروتئین ها که مصرف بیش از حد آن می تواند باعث مشکل قندخون شود در بدن قابل تبدیل به یکدیگر هستند.

دیابت

سه نوع ماده غذایی اصلی

چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها بر کیفیت زندگی ما به طور مستقیم تاثیر دارند. نکته اصلی این است که غذایی که مصرف می کنیم باعث تشکیل DNA بدن ما می شود و باید در مصرف مواد غذایی دقت زیادی داشته باشیم. در واقع ما آن چیزی هستیم که مصرف می کنیم و می خوریم.

فیبرها

غیر از چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها مواد دیگری نیز هستند که باید به مقدار کافی مصرف کنیم که شامل فایبرها هستند. فیبرها در سبزیجات و قارچ وجود دارند همچنین در جلبک و تمام غذا های گیاهی و ماکرو نوت فایند ها نیز هستند که برای بدن لازم هستند در واقع فیبرها در خاک وجود دارند و از خاک وارد سبزیجات می شوند و ما با مصرف سبزیجات، می توانیم از آنها استفاده کنیم. فیبرها عنصر هایی هستند ریز مغذی و شامل مینرال ها که مواد معدنی هستند که بدن لازم دارد می شوند.

این مواد در نمک های سالم ، سبزیجات و میوه جات به فراوانی وجود دارند، اما باید به مقدار کافی استفاده شوند تا متابولیسم بدن راه صحیح و سالم را پیش بگیرد، اگر غیر از این باشد متابولیسم بدن مختل می شود.

ویتامین ها

به علاوه ویتامین های گروه های مختلف هستند، ویتامین های گروه c در بدن ما ساخته نمی شوند و گروه D به مقدار خیلی کم ازطریق نور آفتاب ساخته می شوند بنابراین باید آن ها را از طریق غذا دریافت کنیم و یا به صورت مکمل، این ها نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشیم. ویتامین های گروه B در سبزجات و مواد غذایی وجود دارند، ویتامین E، ویتامین k و ویتامین A ویتامین هایی هستند که بدن ما به آنها احتیاج دارد و باید به اندازه کافی به بدن برسد تا سوخت و ساز و متابولیسم بدن دچار مشکل نشود و منجر به بیماری نشود.

قندها

در مورد قند و فرکتوز که قند میوه جات است، به این نکته باید توجه کرد که ما باید از تمام سبزیجات و میوه جات در حد متعارف و معمول استفاده کنیم. سبزیجاتی که کالری خاصی ندارند، تا 3 الی 4 وعده در طول روز استفاده شوند اما تا 8 وعده نیز می توان از آن ها استفاده کرد. میوه جات باید با توجه به وضعیت بدنی ما استفاده شود. اگر کسی دیابت دارد باید به صورت محدود سبزیجات مصرف کند. بعضی ها فکر می کنند قند موجود در سبزیجات طبیعی است و یا اصلا قند ندارد، اما اینطور نیست و حتی لیمو ترش هم دارای قند، فروکتوز و گلوکز است، بنابراین در افرادی که بیمار هستند و کسانی که دیابت دارند باید به صورت محدود از سبزیجات استفاده کنند یا اگر لازم باشد در زمانی محدود مصرف این ها را قطع کنند. در نتیجه روند التهابی شدید فروکش می کند و بعد از مدتی می توان مجدد آن را مصرف کرد.

اما در افراد عادی به طور معمول میوه جات باید به نسبت درست مصرف شود، که به افزایش انرژی و سلامتی ما کمک کند.

بدترین نوع غذاها، غذاهایی هستند که فرآوری فراوانی شده اند و در بدن ما التهاب ایجاد می کنند.

دیابت

کربوهیدرات، چربی و پروتئین هایی که روغن های ترنس در آنها استفاده می شود یا حتی روغن های گیاهی که امگا6 فراوان دارند مورد نیاز بدن ما نیستند و باعث شیوع بیماری دیابت می شوند، پانکراس نمی تواند انسولین کافی تولید کند و باعث بیماری قندخون می شود و سال های بعد، بدن به انسولین مقاومت می کند که در واقع یک بیماری التهابی هست که طی گذشت سال ها در اثر مصرف غذا های فرآوری شده و کربوهیدرات های فراوان ساده و روغن های امگا 6 بالا ایجاد شده است.

این ها بیماری هایی هستند که قابل پیشگیری هستند و ما با رژیم غذایی سالم خیلی راحت می توانیم از آنها پیشگیری کنیم و به روند سالم  زندگی برگردیم. در اثر تبلیغات ناسالم برروی این غذاها شیوع بیماری دیابت در جهان بالا رفته و آمار در بیماری فشارخون و بیماری های قلبی هم به همین صورت است.

بدن ما در سیستم تکاملی خود به هیچ کدام از غذا های فرآوری شده عادت نکرده است مثل سوسیس یا کالباس، که بخواهد آن ها را هضم و یا جذب کند و از انرژی آن ها استفاده کند.

خیلی از این مواد در بدن تجمع و ایجاد التهاب می کند و انرژی های سلولی را به مرور از کار می اندازد و ممکن است باعث

تبدیل به بیماری در ساختار کل بدن شود.

دیابت

روغن ها

در واقع اگر بخواهیم روغن های سالم را نام ببریم، روغن زیتون یکی از بهترین گزینه هاست، و ما می توانیم آن را جایگزین روغن های سویا، ذرت، آفتابگردان و حتی روغن هسته انگور کنیم که بیش از 5000 سال است که در ایتالیا استفاده می شود. با حرارت ملایم هم می شود ازآن استفاده کرد.

روغن چربی حیواناتی که علف خوار هستند نیز به بدن ما کمک می کنند البته به شرطی که افراط صورت نگیرد.

روغن نارگیل نیز روغن مفید و سالمی است بنابراین می توانیم این روغن ها را جایگیزین روغن های دیگری کنیم.

جهت دریافت نوبت از دکتر سعید روزبهانی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا