زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی

نشانه های زگیل تناسلی

ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV چیست؟

ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV عامل عفونت اچ‌پی‌وی یک ویروس دارای دی‌ان‌ای از خانوادهٔ پاپیلوماویروس‌ هاست.

زگیل چیست؟

Hpv عامل ضایعاتی است در بدن که به آن زگیل گفت می شود. HPV انواع مختلفی دارد که در سطح بدن ایجاد ضایعه می کند مثل زگیل هایی که در دوران کودکی در سطح پوست روی دست و یا پا مشاهده می کردیم و ممکن است بعد از مدتی درمان شوند و از بین بروند.

نشانه های زگیل تناسلی در آقایان

این بیماری شامل انواع مختلفی است که در ناحیه تناسلی و یا در دهان ایجاد ضایعه می کند در واقع به آنها زگیل گفته می شود

زگیل تناسلی در آقایان ممکن است در سطح آلت تناسلی، در سطح بیضه ها، پوست اطراف ناحیه تناسلی و یا داخل مقعد دیده شود.

نشانه های زگیل تناسلی در خانم ها

در خانم ها هم مانند آقایان داخل مقعد و اطراف آن، سطح پوست و یا داخل واژن ممکن است به وجود بیاید. HPV ها به 2 دسته تقسیم می شوند که لو ریسک و های ریسک نام گذاری می شود.

لوریسک یا خطر پایین عمدتا در سطح بدن ضایعه ای را ایجاد نمی کند و سیستم ایمنی بدن آنها را از بین می برد و ضایعات بد خیم و پیشرفته تر را ایجاد نمی کنند و خطر آن برای ایجاد ضایعات سرطانی پایین است و لوریسک نام گرفته می شود.

این دسته به احتمال زیاد بعد از یک الی دو سال از بین می رود اما اگر ضایعات پوستی و یا همان زگیل ها را ایجاد کند احتمال از بین رفتن آنها بسیار کم است و باید برای از بین بردن زگیل ها اقدام کرد.

HPV

روش از بین بردن زگیل چیست؟

دو روش برای از بین بردن زگیل وجود دارد 1.از بین بردن با دارو 2.استفاده از لیزر. ممکن است چندین بار اینکار انجام شود و اگر به طور مستمر درمان صورت گیرد درمان حاصل می شود.

انواع ریسک به صورت مزمن ایجاد می شود و بدن توانایی از بین بردن آنها را ندارد و ممکن است یک درصد از آنها در دراز مدت بدخیم شوند. یک نکته در مورد آقایان چون عملا این ضایعات در سطح بدن است عموما زود متوجه بروز این بیماری می شوند و قبل از گسترده شدن بیماری تحت درمان قرار می گیرند و مشکلی عموما در آقایان ایجاد نمی کند.

اما در خانم ها چون ضایعات در داخل بدن ایجاد می شود و دیده نمی شوند بیمار متوجه بروز آن نمی شود و ممکن است این ضایعات بزرگ شوند و گسترش پیدا کنند و بیمار زمانی متوجه شود که تبدیل به یک توده بزرگ سرطانی شده و نسبت به زمانی که ضایعه سطحی و کوچک است درمان با مشکل مواجه شود.

این بیماری در خانم ها اهمیت بیشتری دارد و از این نظر کسی که مبتلا به HPV شده نوع آن را مشخص و طبق همان باید مراقبت ها را انجام دهد.

برای جلوگیری از مبتلا شدن به زگیل برای خانم ها چه توصیه ای می شود؟

خانم ها باید توسط دکتر زنان معاینه شوند و تست پاپ اسمیر انجام دهند که در واقع متخصص زنان براشی را در دهانه رحم فرو می برد، سلول ها به این براش می چسبند و بعد آن را خارج می کنند. در آزمایشگاه ها سلول ها با تکنیکی توسط لامپ های آسیب شناسی رنگ آمیزی می شوند و متخصص آسیب شناسی تشخیص می دهد که آیا ضایعاتی وجود دارد که به سمت بدخیم شدن رفته باشد یا خیر؟ یا اینکه اصلا درگیری با ویروس HPV وجود دار یا خیر؟

بعد از مبتلا شدن به ویروس HPV روند درمان چگونه باید باشد؟

اگر بیماری به این ویروس مبتلا باشد باید سالی یکبار معاینه شود و تحت درمان قرار گیرد و اگر سالم باشد و مبتلا نباشد باید هر چند مدت یک بار مراجعه کند تا از سلامت خودش اطمینان پیدا کند.

نباید از این بیماری ترسید. اگر درمان مناسب صورت بگیرد و پیگیری های مناسبی انجام شود جای نگرانی وجود ندارد.

همه زگیل ها نیاز به پیگیری دارند؟

نوع لوریسک نیاز به پیگیری کمتری دارند اما نوع های ریسک باید سریع تر پیگیری شود تا بدخیم نشود پس نباید درمان را رها کنیم.

HPV

آیا ویروس HPV درمان قطعی دارد؟

HPV درمان قطعی ندارد ممکن است گاهی اوقات بدن بتواند با آن مقابله کند و ویروس را از بین ببرد اما ضایعاتی که روی سطح بدن ایجاد می شوند باید توسط پزشک درمان شوند زیرا بدن قادر به از بین بردن آن ها نیست.

ویتامین ها می توانند به درمان ویروس HPV کمک کنند؟

ویتامین هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. ممکن است بتوانند به بدن کمک کنند تا بدن ویروس ها را از بین ببرد.

آیا این بیماری واکسن دارد؟

برای بیماری HPV  واکسن علیه انواع شایع آن وجود دارد و برای انواع غیر شایع واکسنی وجود ندارد. اما در نظر داشته باشید که کسانی که واکسن زده اند کاملا مصون نیستند. شایع ترین انواع این بیماری نوع 16 و 18 است و فقط 20% بیماران به این نوع ها مبتلا هستند و 80% به انواع مختلف دیگر مبتلا هستند.

HPV

مهم ترین راه انتقال HPV از راه جنسی می باشد.

تعدد در داشتن پارتنرهای جنسی میتونه زمینه ساز این بیماری باشه .

اخیرا واکسن هایی در داروخانه ها موجود شدند که در برابر این بیماری مصونیت ایجاد می کنند. واکسن زمانی جواب دهی دارد که شما قبل از ابتلا به بیماری از آن استفاده کرده باشید.

آیا ویروس HPV بیماری نگران کننده ای است؟

این بیماری نگران کننده نیست فقط باید توسط پزشک متخصص علائم بررسی شود وتا قبل از بدخیم شدن تحت درمان قرار بگیرد.

نکته مهم در تزریق واکسن زگیل تناسلی

باید قبل از داشتن رابطه جنسی زده شود. در سه دوره این واکسن تزریق می شود تا بتواند علیه 2نوع از این ویروس مصونیت ایجاد کند.

دکترنوید فتحی

دکتر نوید فتحی تخصص:آسیب شناسی(پاتولوژی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا